Monday, January 11, 2010

למה הרשתות החברתיות - מצליחות ולאן כל זה


למה הרשתות החברתיות - מצליחות ולאן כל זה

פייסבוק 350+ מ' משתמשים, טוויטר 50+ מ' משתמשים ומדוח שפורסם לא מזמן ישנם בעולם למעלה מ- 50,000 רשתות חברתיות. אז כנראה הפלטפורמה של רשת חברתית עובדת (אנחנו לא מתווכחים עם עובדות)
אבל למה זה עובד?
מה מיוחד בזה?
האם זה אמיתי או רק באזזזז אופנתי חולף?
מה תרומתה של הטכנולוגיה?

אני אנסה לענות על שאלות אלו ונוספות בנושא אם כי לדעתי אין זה מדע מדוייק ולכן אין אמת אחת!
בני האדם הינם יצורים חברתיים החיים ומשתייכים לקבוצות בכל רגע נתון: בעבודה, במשפחה, בזמן הפנוי וכו. מכיוון שכך, אין זה טבעי להיות "זאב בודד" במערכת חברתית מורכבת כאורח חיים (ישנן סיטואציות ומקרים בהן ה"לבד" וה"אני" עומדים בראש סדר העדיפויות שלנו, אך כאמור הן סיטואציות בודדות ברצף החיים)

כייצורים חברתיים, אני "צמאים" לחשיפה, לראות ולהראות, להציץ לאחרים ולהיות חלק ממכלול חברתי רחב יותר. אחת הדוגמאות שמאפיינות תופעה זו היא ריבוי תוכניות הריאליטי שפוקדות את מסכי הטלוויזיה בעשור האחרון וההצלחה המסחררת לה הן זוכות. אם ננתח מקרוב תוכניות אלו, נלמד שמה שמאפיין אותן בעיקר זה חלון ההצצה שנפתח לנו דרך הטלוויזיה לאנשים מן השורה, לא שחקנים ולא מפורסמים אלא אנשים בדיוק כמונו, שהוכנסו לסיטואציה מסויימת באופן מלאכותי, ועתה לעיני העולם (דרך עדשת המצלמה) הם נדרשים לנווט ולשרוד אחד כנגד השני כאשר הם חמושים אך ורק בכישורים החברתיים אותם הם מביאים עמם לתוכנית. בכל סדרת ראליטי כזאת נמצא את המנהיג\ה, המורד\ת, הקומבינטור\ית, השורד\ת, למה...? כי זה מה שמרכיב את מבני החברה שלנו בכל קבוצה וקהילה.

נקודה נוספת - לעד כמה הצורך להחשף חזק: המחיר האישי הכבד לו השחקנים נדרשים, לדוגמא בסדרה "הישרדות", מנותקים השחקנים משיגרת חיי היום יום שלהם, במקרים מסויימים מדובר בהורים הנפרדים מילדיהם לפרק זה ממושך, או משחקנים הנפרדים מבני זוגם באופן לא שגרתי, דוגמה נוספת מה"אח הגדול" בה מוכנסים השחקנים לסיטואציות מלחיצות המאלצות אותם להפתח ולחשוף את הרגשות העמוקים והפנימיים ביותר לעיני כל העולם.

הרשתות החברתיות באינטרנט, הינן עוד שלב אבולוציוני בהגשמת הצורך החברתי הבסיסי שלנו (כאמור לראות ולהראות). רוב הרשתות החברתיות מאפשרות לנו להזמין את החברים שלנו ו"לשמור" על קשר מקרוב בכל הקשור לעדכונים מצידם, אם זה ע"י עדכון סטאטוס, תמונות חדשות, קשרים חדשים, מי אמר למי? מי היה עם מי? ומתי?

גם פה למעשה נתנת במה פתוחה לכולם באופן שווה בה הם יכולים לתת דרור לאותו צורך חברתי, כאשר (בניגוד לסדרות הריאליטי, המחיר האישי הוא בשליטתנו המלאה עם רמת סלחנות גבוה ויכולת תיקון חשובה) וזהו אולי אחד המפתחות להצלחת הרשתות החברתיות – המחיר האישי, כאשר אנו מצטרפים לרשת חברתית, קצב ההתקדמות והכיוון נקבעים אך ורק על ידנו ובשליטתנו המלאה, אנו בוחרים עם מי להתחבר, מה לחשוף ומה לא, וכשמפרים את האיזון הסוביקטיבי בכמות או באיכות האינפורמציה – אנו תמיד יכולים לחסום או לדווח על הפרעה זו למערכת.

מכיוון שהרשתות החברתיות מספקות את הצורך הבסיסי האמיתי שלנו, אין זה סביר שהן תחלופנה מן העולם בקרוב ולכן אין הן חלק ממהלך חברתי אופנתי חולף. אך כמו בכל דבר, כאשר מדובר בבני האדם – חדשנות וגירוי הם חלק ממרכיבי ההצלחה.
אומנם אין זה סביר שהרשתות החברתיות יאבדו את קיסמן בזמן הקרוב ובהחלט טרם מומש הפוטנציאל, סביר להניח שנתחיל לראות חידושים ומגמות יצרתיות שכל מטרתם הינה לשמר את תשומת הלב לה הן זוכות. וואב 2.0 הוא השם הכולל לכל הרשתות החברתיות אותן אנו מכירים היום, וכבר עתה ניתן למצוא לא מעט חומר על הדור הבא של רשתות חברתיות תחת השם וואב 3.0 (רשתות סמנטיות) המציעות שלב נוסף לערך המוסף של הרשתות החברתיות.
על כך בפוסט הבא...

No comments:

Post a Comment